پشت صحنه ویترین سریال‌ها

کافی است از کنار خیابان عبور کنیم. اولین چیزی که نگاه ما را می‌دزدد، ویترین مغازه‌هاست که چطور پوشاک و دیگر لوازم در آن چیدمان شده‌است. مسلما هر چه ویترین خلاقانه‌تر باشد، نگاه عابران بیشتر جلب می‌شود.این ویترین در آثار نمایشی با شروع تیتراژ آغاز می‌شود؛ زیرا سازنده تیتراژ می‌تواند با یک اثر خلاقانه، قلاب را به دهان مخاطب بیندازد و بیننده تا حدودی در جریان اثری که می‌خواهد ببیند، باشد. گاهی طراحان تیتراژ به کارهای ساده اما عمیق اکتفا می‌کنند و برخی دیگر به شکل گل‌درشت می‌پردازند. طبیعی است هرکدام از تیتراژهای ساخته‌شده، قصه‌های خودشان را دارند اما همین شروع قصه می‌تواند راه رسیدن به دل بیننده را باز کند. بنابراین کار سازندگان تیتراژ به‌هیچ‌وجه ساده نیست و باید با آرامش و تمرکز زیاد روی طرح‌هایشان کار کنند و هر چه ایده بکرتر باشد، نگاه بیشتری از بینندگان را می‌دزدد. بنابراین نمی‌توان از موضوع تیتراژ خیلی ساده عبور کرد.گرچه امروز به‌دلیل مشغله‌های فراوان گاهی بی‌توجه به ویترین آثار نمایشی هستیم اما این موضوع دلیل نمی‌شود که قصه‌های آن را هم ندانیم. البته نسل‌های قدیمی‌تر که با کمبود آثار نمایشی روبه‌رو بودند، تیتراژ آثار نمایشی را با دقت بیشتری می‌دیدند تا متوجه شوند کدام‌یک از هنرمندان بازی می‌کنند و حتی با شروع تیتراژ سر از موضوع اثر نمایشی دربیاورند.از این‌رو وقتی سریالی رأس ساعت مشخصی پخش می‌شد، همه اعضای خانواده پای گیرنده‌ها می‌نشستند، حتی زمان تماشای تیتراژ آثار نفس هم نمی‌کشیدند به همین دلیل و به‌مرورزمان ساخت تیتراژ آثار نمایشی همچون ویترین حرفه‌ای از سوی تهیه‌کنندگان جدی‌تر گرفته و تبدیل به کار تخصصی شد. حال ما در این گزارش سراغ تیتراژهای آغازین سریال‌های رمضانی رفته‌ایم که نقطه قوت و از عناصر شهرت یک سریال است و با سازندگان تیتراژ سریال‌های ماه رمضان به گفت‌وگو نشستیم.

راز چشم جهان‌بین

طراح تیتراژ: پژمان ابوالقاسمی

آثار قبلی: نجلا، بانوی عمارت، بر سر دوراهی، قطعه گمشده، دلدادگان، پدر، بال‌های خیس و…

طراح چه می‌گوید: با توجه به موضوع سریال احضار در طراحی تیتراژ آغازین از چشم جهان‌بین استفاده کردم. البته برای طراحی تیتراژ با علیرضا افخمی خیلی صحبت کردم و به‌دنبال یک عنصر مهم بودیم تا در تیتراژ بگذاریم که موردتوجه هم قرار بگیرد و در ادامه از صحنه‌های دیگر سریال هم استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال در بخشی از تیتراژ از رنگ قرمز و دست‌ها هم استفاده کردم یا نمادهایی که در اتاق احضار روح که بخشی از قصه را شکل می‌دهد، بهره بردم. ضمن این‌که برای دراماتیک کردن کار و از سوی دیگر فضای رمزآلود و پیچیده آن‌هم نشان بدهیم از تصاویر بازیگران استفاده کردم، زیرا کارگردان می‌خواست تیتراژ برای مخاطبان رمزآلود باشد تا آنها را برای تماشای قصه هم بیشتر جذب کند. به همین دلیل شاهد فضای وهم و ابهام هستید و حتی در بخش‌هایی از فضای ترس هم بهره برده‌ایم. البته کار طراح تیتراژ همین است که با توجه به موضوع و فضای قصه و شخصیت‌پردازی‌ها طراحی انجام بدهد تا به بهترین شکل تصویرگر مفاهیم اثر نمایشی مربوط باشند. در مدت پخش سریال احضار من پیام‌های زیادی به واسطه شبکه‌های اجتماعی دریافت کردم که تحت تاثیر فضای رمزآلود و همراه با ترس قرار گرفتند و به خواست کارگردان این فضا را در تیتراژ هم شاهد هستید. در مجموع در سال‌های فعالیتم برایم تفاوت نداشته سازنده تیتراژ موضوعات ��اصی باشم. بلکه هر کاری سفارش داده می‌شود، تلاش می‌کنم متناسب با فضای قصه و شخصیت‌پردازی، تیتراژ را طراحی کنم. طبیعی است علاقه‌مند هستم فضای کار برایم چالش برانگیز باشد تا من هم تلاش بیشتری داشته‌باشم. در این مسیر، صحبت و تعامل با کارگردان و تهیه‌کننده منجر به خروجی بهتر کار می‌شود. اما قاضی اصلی، مردم هستند؛ زیرا ما برای مردم کار می‌کنیم و آنها هستند که باید با کار ارتباط برقرار کنند.

آهنگساز: آریا عظیمی‌نژاد

چی به چی: عظیمی‌نژاد بر خلاف دیگر آهنگسارها بیشتر میان مردم شهره است، به‌ویژه بعد از این‌که داوری برنامه عصر جدید را قبول کرد و مردم به واسطه این برنامه او را دیدند، میان مردم بیشتر به شهرت رسید.

او جزو آهنگسازان حرفه‌ای است که تا امروز آهنگسازی سریال‌هایی با مضامین متفاوت با خانمان، پایتخت، علی‌البدل، میکائیل، چک برگشتی و… را انجام داده‌است.

 او آهنگسازی سریال احضار را به عهده داشته و تلاش کرده ریتم موسیقی کاملا با فضای رمزآلود سریال همخوانی داشته‌باشد.

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید